Subversion of media & journalistic ethics in Spanish cinema: Sensationalism and trash TV in the filmography of Álex de la Iglesia (1993-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31921/doxacom.n39a2087

Keywords:

Álex de la Iglesia, journalism, cinema, journalistic ethics, trash TV

Abstract

Álex de la Iglesia is one of the Spanish filmmakers whose filmography has most forcefully portrayed the media universe, with a particular taste for constructing a portrait of the profession of journalism, portraying a total absence of professional ethics. This study analyses the ethical dimension of journalists and the media in Álex de la Iglesia's films, looking particularly at the way in which the director and screenwriter approaches the media from its most grotesque, essentially televisual, aspect, which he represents emphasizing its sleaziness and sensationalism. Through the study of his fiction filmography, made between 1993 and 2022, a definition is sought of Álex de la Iglesia's idea of journalists and communicators, as well as the characteristics and ethical principles of the media characters created by this paradigmatic director of Spanish cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucía Tello Díaz, International University of La Rioja (UNIR), Spain

PhD in Information Sciences from the Complutense University of Madrid (UCM). She is the coordinator of the MA in Advanced Film Studies at the International University of La Rioja (UNIR) and Lecturer in Audiovisual Communication and teaches courses in scriptwriting for television and films at the MA in Scriptwriting (UNIR). She is Professor of Film History at the School of Cinematography and Audiovisual of the Community of Madrid (ECAM). She collaborates in national and international television channels as an expert in cinematography and filmmaking. She is a director and a scriptwriter of documentary and feature film and has premiered her film Endless Cinema (2019) at the International Film Festival of Valladolid (SEMINCI), and at the Buenos Aires International Film Festival (2020). She is a film critic at TodoEsCine since 2006 and columnist on cinematography at the El Huff Post since 2016. She coordinates the research group MediaArt: Communicational, Audiovisual and Artistical Narratives in the digital society and is author and co-author of more than fifty books, chapters and scholarly articles published in international high-impact journals (JCR, SCOPUS y Arts & Humanities).

References

Angulo, J. y Santamarina, A. (2012). Álex de la Iglesia. La pasión de rodar. San Sebastián: Filmoteca Vasca.

Barroso, Porfirio (2011). Códigos de deontología periodística: análisis comparativo. UPS-Ecuador, 15, julio-diciembre, pp. 141-176.

Borio, Álex (2022). Efectos transculturales de las estrategias de doblaje y subtitulación para las películas de terror y de humor. Artifara 22.2, pp. 129-138. http://dx.doi.org/10.13135/1594-378X/7096

Bracco, Diane (2014). Las entrañas de Madrid: la radiografía de Álex de la Iglesia. Pandora, 12, pp. 399-417.

Brajnovic, Luka (1979). El ámbito científico de la Información. Pamplona: Eunsa

Buse, P., Triana, N. y Willys, A. (2007). The cinema of Álex de la Iglesia. Manchester: Manchester University Press.

Campos. C. (2012). Álex de la Iglesia: «No creo en el estilo, creo en la enfermedad». Jotdown, 26 de junio. https://bitly.ws/39pzZ

De la Iglesia, Álex (2016). Álex de la Iglesia: Pertinencia de la comedia excéntrica. Festival de cine de San Sebastián. Academia. Revista de la Academia de Cine, 215, septiembre.

Desantes, J.M. (2004): Derecho a la información. Materiales para un sistema de la comunicación. Madrid: Fundación COSO.

Díaz-Campo, Jesús y Chaparro-Domínguez, Marian (2020). Periodismo computacional y ética: Análisis de los códigos deontológicos de América Latina, Icono 14, 18 (1), 10-32. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v18i1.1488

Díaz-Campo, Jesús (2016). Consideraciones éticas sobre el contenido generado por el usuario en el periodismo digital. Suárez Villegas, J.C.; Cruz Álvarez, j. (eds.). Desafíos éticos en el periodismo digital. Madrid: Dykinson.

Fabbrocino, Michela (2020). El arte visual como herramienta de investigación para analizar la imaginación de los niños. Tercio Creciente (Monográfico extraordinario II) octubre 2020 pp. 155-174, https://dx.doi.org/10.17561/rtc.extra2.5790

Fraile, Teresa (2014). Nostalgia, revival y músicas populares en el último cine español. Quaderns de cine, 9, pp. 107-114.

Galeano, María Adelaida (2017). Estudios de derecho y cine: entramados de una historia que ya se está rodando. Revista CES Derecho, (8), 2, 298-321.

Gámez-Ceruelo, V., Sáez, I. (2017). La imagen como documento gráfico visual en la enseñanza de la historia en educación primaria en perspectiva comparada. Análisis y propuesta didáctica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 127–142. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.284781

García Ureña Pablo (2017). ¿Me da una Mirinda? Constantes en el cine de Álex de la Iglesia. Área Abierta, 17 (2), 199-212. https://doi.org/10.5209/ARAB.52042

García Sánchez, Enrique (2021). Revista de Medicina y Cine: origen y evolución. Revista De Medicina Y Cine, 17(3) https://doi.org/10.14201/rmc2021173175177

Guereña, J. L. (ed.) (2007). Image et transmission des Savoirs dans les Mondes Hispaniques et Hispano‐Américains. Tours: CIREMIA.

Heredero, Carlos (1999). Veinte nuevos directores del cine español. Madrid: Alianza.

Jiménez Marín, Gloria; Elías, Rodrigo (2012). El cine como instrumento para la formación en la universidad. Aularia: revista digital de comunicación, 1(2), 163-169.

Jiménez González, Marcos (2022). Acción mutante (1993), de Álex de la Iglesia, en el marco del género distópico: análisis contextual y estético de una rareza en la industria cinematográfica española. Distopía y Sociedad: Revista de Estudios Culturales, 2, pp. 62-77.

Jiménez González, Marcos (2023). Álex de la Iglesia y las escenas de alturas. Simbología del espacio desde la narrativa. Volumen 13 (1), pp. 53-60.

Madriz-Sojo, Gabriel; Sáenz, Ronald (2018). Ciencia política y cine: un enfoque para el análisis político desde la Teoría del Discurso. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 63 (233), 141-167. DOI: 10.22201/fcpys.2448492xe.2018.233.59076

Mancebo, Juan Agustín; Sánchez, Mónica (2022). La adaptación de Perdita Durango: de Barry Gifford a Álex de la Iglesia. Trasvases entre la literatura y el cine, 4, pp. 137-161. DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi4.13669

Martínez Luna, Sergio (2015). Cultura Visual y Educación de la Mirada: Imágenes y Alfabetización. Revista Digital do LAV - Santa Maria, 7 (3): 003, pp. 3-18. http://dx.doi.org/10.5902/1983734816201

Mayoral, Javier; Parratt, Sonia; Morata, Monserrat (2019). Desinformación, manipulación y credibilidad periodísticas: una perspectiva histórica. Historia de la comunicación social. 24 (2), pp. 395-409. https://dx.doi.org/10.5209/hics.66267

Ortí, Roberto; García, María Ángeles (2012). La mezcla de géneros en el cine actual. Una propuesta didáctica: La comunidad de Álex de la Iglesia (2000). Las lenguas en la educación: cine, literatura, redes sociales y nuevas tecnologías. Madrid: Ministerio de Educación, pp. 71-80.

Pastor, María Ángeles (2020). Quiero ser periodista: tras las motivaciones de la profesión periodística. Comunicar. Revista científica de educomunicación, 34, XVII, pp. 191-200. DOI:10.3916/C34-2010-03-19

Pérez Franco, Neftalí (2010). La intertextualidad en el cine de Álex de la Iglesia: el caso del cómic. FOTOCINEMA. Revista Científica de Cine y Fotografía 1 (2010), pp. 39-73.

Ramonet, Ignacio (2002). La tiranía de la comunicación. Madrid: Debate.

Rivero, Marta (2015). El esperpento en el cine de Álex de la Iglesia. Fonseca, Journal of Communication, 10, enero- junio, pp. 360-392. https://bitly.ws/39pxy

Rodríguez Mateos, Araceli; Montero Díaz, Julio (2005) El cine cambia la historia. Madrid: Rialp.

Tello Díaz, Lucía (2016-A). Diccionario del periodista en el cine español (1896-2010). Madrid: Notorious.

Tello Díaz, Lucía (2016-B). Hablemos de cine. 20 cineastas españoles conversan sobre el cuarto poder. Zaragoza: PUZ.

Tello Díaz, Lucía (2013). Periodismo y cine: la práctica y la ética mediática según los cineastas vascos (1910-2010). Ikusgaiak. 8, pp. 5-34.

Tello Díaz, Lucía (2010). Cuarto poder vs. séptimo arte: el periodista en el cine español. Academia. Revista de cine español, nº 169 julio/agosto; pp. 12-13.

Tello Díaz, Lucía (2007). La enseñanza de la ética periodística a través del cine. Madrid: EAE.

Trenzado, M. (2000). El cine desde la perspectiva de la Ciencia Política. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 92, 45-70.

Van Dijk, Teun (2006). Discurso y manipulación: Discusión teórica y algunas aplicaciones. Revista Signos, 39 (60), pp. 49-74.

Vásconez, G., Carpio A y Carpio N. (2023). Categorías representacionales de la comedia negra en tres películas de Álex de la Iglesia. Comunicación. Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 21 (1), pp. 115-134. DOI: https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2023.v21.i01.07115

Suárez Villegas, JC (2013). La actitud ética de los periodistas andaluces ante cuestiones de especial sensibilidad social. Revista Latina de Comunicación Social, 68 pp. 309-328. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2013-979

Published

22-01-2024

How to Cite

Tello Díaz, L. (2024). Subversion of media & journalistic ethics in Spanish cinema: Sensationalism and trash TV in the filmography of Álex de la Iglesia (1993-2022). Doxa Comunicación. Interdisciplinary Journal of Communication Studies and Social Sciences, (39). https://doi.org/10.31921/doxacom.n39a2087
PlumX Metrics